Tuds tanrok
2004.12.04. 09:02
Eldk s pldakpek
„Vannak mg tuds tanrok? Lteznek mg ilyenek? Vannak. Fantasztikus, hogy valamikor kzpiskolai tanrokbl akadmikusok lettek, lehettek. Ma is akadnak ilyen elhivatott tanrok.”
[Vizi E. Szilveszter vlasza az let s Tudomny jsgrja ltal feltett krdsre.]
A tanri hivats professzionldsa a 18. szzad vgn indult el Eurpban.1 Az addig kpestshez nem kttt foglalkozsnak olyan ktelez normi lettek, melyeket csak meghatrozott intzmnyekben lehetett elsajttani. A 19. szzad msodik felre aztn kialakultak mr a tanri plya fbb jellegzetessgei, megteremtdtt a tanri hivats szociokonmiai sttusa is. Lassan mindenki eltt nyilvnvalv vlt: a j tanr munkja egyszerre tesz eleget tudomnyos s didaktikai kvetelmnyeknek, s br a pedaggusi munka sznvonala, minsge kztudottan nehezen mrhet, a jl tant szakemberek teljestmnye elbb-utbb krnyezetk eltt is ismert, megbecslt lesz. gy vlhatott legendv egy-egy tuds tanr, tanr tuds kortrsai krben s az utkor szmra is; olyan legendv, melyet meg kell rizni, tovbb kell adni nemzedkeken t. Ennek a megrzsnek s tovbbadsnak a ktelessgt kvnja teljesteni az Orszgos Pedaggiai Knyvtr s Mzeum Tuds tanrok – tanr tudsok cm sorozatval, melybl ezttal a Kotsis Ivnt, Gyertynffy Istvnt, Marek Jzsefet, Gyri Gsprt, jszszy Klmnt s a nemrg elhunyt Kdbcz Jzsefet bemutat kteteket ismertetjk.
A ktetek szereplinek szakmai plyja egymstl igencsak klnbz; kzs bennk azonban, hogy valamennyien sokat tettek az oktatsrt, a jv generci szakembereinek megfelel felksztsrt is. Gyertynffy Istvn (1834–1930) pldul – br eredetileg sebszi tanulmnyokat folytatott – az orvosi plybl igen hamar kibrndulva inkbb a tanri hivatst vlasztotta; elbb gimnziumban tantott, majd a tovbbiakban a tantkpzs megszervezst tekintette cljnak, elssorban a npiskolai tantkpzs tematikjnak s mdszertannak kidolgozsa fel fordtotta figyelmt.
Marek Jzsef (1868–1952) llatorvosknt tevkenykedett, s a klinikai orvostudomnyi szemllet- s gondolkodsmd rvnyestsvel nyitott j korszakot a tudomnyos llatorvosi belgygyszat terletn. Nemcsak szmtalan slyos betegsgre tallta meg a gygyts lehetsgt, hanem hrom s fl vtizeden t oktatta a jv llatorvosait is.
Kotsis Ivn (1889–1980) nemcsak ptsz volt, akinek munki – egyebek kztt a tihanyi biolgiai kutatintzet, a zalaegerszegi IV. Kroly kirly emlktemplom, a Botanikus Kert plmahza vagy az tptett Erkel Sznhz pletei – ma is jelen vannak ptett krnyezetnkben, hanem egyetemi tanr is, aki ptszgenerciknak adta t szakmai s szakmapedaggiai tudst, neveli eszmnyeit.
Gyri Gspr (1923–1983) nevt – gimnziumi oktati s nevelintzeti mkdse mellett – az iskolai knyvtrak hlzatnak kiptse, az iskolai knyvtrosok szakmai feladatainak meghatrozsa, a knyvtrosi szakma elfogadtatsnak szndka tette elssorban ismertt.
jszszy Klmn (1902–1994) a reformtus oktats egyik meghatroz szemlyisgeknt – hromves klfldi tapasztalatszerzs, n. peregrinci utn – teolgiai tanr lett, s kt vtizeden t Srospatakon, a Teolgiai Akadmin oktatott, majd annak megsznse utn a megmaradt gyjtemnyek igazgatjaknt mkdtt tovbb. Kiemelked szerepe volt a hazai npfiskolai mozgalom npszerstsben is.
Kdbcz Jzsef (1913–2003) plyja is Srospatakhoz ktdtt; teolgiai tanulmnyai utn pedaggiai oklevelt is megszerezve az ottani reformtus, ksbb llami tantkpz intzetben tantott. Nevelstrtneti jelentsg az a munkja is, amelyben a kollgiumi s a kzpfok nevels ngy vszzadt mutatta be.
Mi ht a kzs mgis ezekben a tuds tanrokban, tanr tudsokban? Szakmjuk szeretetn, a birtokukban lv hatalmas mennyisg tudsanyagon kvl pldul az a pedaggiai akarat is, hogy azt megosszk msokkal – elssorban a tantvnyokkal, de a klnfle publikcik rvn a kollgkkal, a szakmai vagy az rdekld kzvlemnnyel egyarnt. Marek Jzsef a tants mellett nemzetkzi hr tanknyveket is rt, s nemcsak magyar nyelven; Kotsis Ivn nemcsak pleteiben, hanem az egyetemi oktatmunkhoz szksges dokumentumok tern – tantervi programok stb. – is maradandt alkotott. Gyertynffy Istvn nagy jelentsgnek tartott mdszertani kziknyve mellett szakmai folyiratokban is megfogalmazta gondolatait; Gyri Gsprnak az iskolai knyvtrosok alapfok kpzst magra vllal munkja pedig szinte a legutbbi idkig a nlklzhetetlen kziknyv szerept tlttte be a szakmban; jszszy Klmn rsaiban a reformtus elktelezettsg pedaggus misszijnak vllalsn kvl felismerhet a cserkszmozgalom s a falukutats felels vllalkozsnak sok szp tanulsga is. A ktetek mindegyike kzli a bemutatott szemly tbb vagy kevesebb eredeti rst is.
Kzs mindegyikjkben a szakmai kzletben tanstott aktivits is, legyen az akr tudomnyos trsasgban (Marek), akr szakmai szvetsgben (Kotsis, Kdbcz) vgzett tevkenysg, akr folyirat-szerkesztsben (Gyertynffy, Kdbcz), akr helytrtneti kutatsokban (jszszy, Gyri) val rszvtel.
Nagyon klnbzek azonban az egyes ktetek terjedelemben, jellegben, minsgben egyarnt. A Kotsis Ivnt bemutat knyv hangvtele kifejezetten szemlyes, ami nem csoda, hiszen a magyarz szveg a ddunoka munkja. Marek Jzsef lett s munkssgt llatorvos-kutat, tudomnyos szakember ismerteti; Gyri Gspr munkssgnak kapcsn a krltte zajl jellegzetes szakmai vitkrl is rteslhetnk, Kdbcz Jzsef – a knyv megjelensekor mg lezratlan – letplyjt egy nagyon rvid ttekints s tbb mint ktszz oldalnyi dokumentum szemllteti (emiatt a szban forg ktetek kzl ez sikeredett a legterjedelmesebbre). Sajnos a szerkesztsi alapelvek is szreveheten igen klnbzek; van kzttk olyan, amelyben – nagyon helyesen – rendkvl gazdag s pontos bibliogrfiai eligaztst is kap az olvas (a Kdbczt, Kotsist, Gyrit, Gyertynffyt bemutat ttekintsekben), a tbbi ktetbl azonban ezek az informcik hinyoznak. Nem meghatroz jelentsg eltrs ugyan, de feltnik az is, hogy a tartalomjegyzk a Gyertynffy-ktetben ell, a tbbiben a knyv vgn tallhat – taln az egysges technikai megoldsok jobban illettek volna egy azonos clt kvet sorozathoz.
Tuds tanrok – tanr tudsok. Az Orszgos Pedaggiai Knyvtr s Mzeum sorozata. Sorozatszerkeszt: Jki Lszl. OPKM, Budapest, 2003.
Mihly Ildik
|