Hírek : BŰNMEGELŐZÉSI MODELLPROJEKT |
BŰNMEGELŐZÉSI MODELLPROJEKT
2005.04.23. 13:19
Igazságügyi Minisztérium Országos Bűnmegelőzési Bizottságának pályázatán elnyert Beccaria - komplex bűnmegelőzési programról.
BECCARIA PROGRAM
A programról: Beccaria komplex, az általános iskola teljes nyolc, valamint a középfokú oktatási intézmények 9-10. évfolyamát átfogó nevelési-oktatási program alkalmas arra, hogy az iskolák hosszú távú bűnmegelőzési tevékenykénységet fejthessenek ki a gyermekek körében. Tehetik ezt oly módon, hogy a pedagógiai programjuk szerves részeként széleskörű biztonsági-, áldozatvédelmi és drogmegelőzési ismereteket és magatartásmód formákat közvetítenek a diákok felé, mellyel egy pozitív irányú attitűdváltozást érhetnek el. A programban résztvevők életkoruknak megfelelően konkrét ismereteket kapnak életviteli kompetenciák fejlesztéséhez annak érdekében, hogy ezen ismeretek birtokában nagyobb eséllyel kerülhessék el a drogfogyasztást, a szenvedélybeteggé válást, a fiatalkori vagányságból adódó következményeket, egyben a bűnelkövetővé válást. A program eredményeként a diákok tisztában lesznek a biztonság kérdéskörével, felismerik a veszélyforrásokat, törekednek az épített és természetes környezet megóvására, értéktárgyaik védelmére. Megismerik a velük szemben támasztott elvárásokat, magatartási szabályokat, szembesülnek a média pozitív és negatív személyiségformáló hatásaival. Várhatóan, a diákok személyiségfejlesztésének eredményeként képessé válnak az elsődleges célcsoport tagjai az élet során jelentkező, váratlan helyzetek problémamegoldására, kialakul a "nemet mondás" képessége. A programban résztvevő diákok köréből kevesebben lesznek az egészségkárosító, önpusztító szerek használói, képesek lesznek elkerülni az áldozattá válást. A kialakított jártasságok, készségek és képességek segítségével szemlélet és attitűdváltást érünk el a fiatalok körében, mely döntően meghatározza majd jövőbeni életvitelük kialakítását.
A program résztvevői: A program megyei elterjesztésének elősegítésére páyázatot nyújtottunk be konzorciumban az Igaságügyi Minisztérium Országos Bűnmegelőzési Bizottságához. A konzorcium tagjai a Megyei Rendőr-főkapitányság, a Megyei Önkormányzat, Miskolc Város Önkormányzata, , az Edelényi, az Encsi, a Felsőzsolcai, a Kazincbarcikai, a Mezőkövesdi, a Miskolci, a Sátoraljaújhelyi, a Szerencsi, a Tokaji, a Tiszaújvárosi Közoktatási Ellátási Körzet és a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Pedagógiai Szakmai és Szakszolgálati Intézet. A programban a fent szereplő Közoktatási ellátási Körzetek és Miskolc oktatási intézményei vesznek részt.
A bevezetés lépései:
- A pedagógusok mentorképzőn történő felkészítése a program alkalmazására közoktatási ellátási körzetenként valamennyi, a programban résztvevő iskola kiválasztott pedagógusai számára
- Kiadványok biztosítása a pedagógusok és diákok számára
- A szülők tájékoztatása szülői értekezleteken a program bevezetéséről
- A program évfolyamonként az útmutatásoknak megfelelő bevezetése tanórákon és tanórán kívüli foglalkozásokon az iskolákban a tanév második felében
- A program alkalmazásának segítése munkaközösségi foglalkozások, bemutató órák tartásával
- Pedagógus, szülői, tanulói internetes fórumok üzemeltetése, szaktanácsadás
- A program eredményeinek mérése: vetélkedők, pályázatok, kiállítások a tanulók számára
Kiadványok: A programmegvalósítását kiadványok módszertani füzetek segítik:
A pedagógusok számára tantervi, óratervi szintre lebontott módszertani könyv az általános és középiskolák számára, tanulóknak évfolyamonként más-más, a nevelési programhoz illeszkedő kiadványok
- 1-2. évfolyam: Hófehérke az erdő kapitánya
- 3. évfolyam: Családi útkereső társasjáték
- 6. évfolyam: Bűn hálójában
- 7. évfolyam: Bűn küszöbén
- 8. évfolyam: Földi pokol … a drog
- 9-10. évfolyam: Diák – “Intő”
- Drogokról szülőknek: 8-9-10. évfolyamos tanulók szüleinek
- A “Bűn küszöbén” – módszertani útmutató pedagógusoknak
- A "Beccaria" - Módszertani útmutató a középiskolai tanárok részére
A program fő csomópontjai:
1-2. évfolyam: |
a tanulók biztonsága |
3. évfolyam: |
személyiségfejlesztés |
4. évfolyam: |
a szabadidő hasznos eltöltése |
5. évfolyam: |
önismeret fejlesztése |
6. évfolyam: |
áldozatvédelem |
7. évfolyam: |
normakövetés fejlesztése |
8. évfolyam: |
drogprevenció |
9-10. évfolyam: |
középiskolás korosztály áldozattá válásának megelőzése |
Pedagógusok: |
továbbképzés, felkészítés |
Szülői társadalom: |
bűnmegelőzés feladatai a családban |
|
együttműködés a bűncselekmény és szenvedélybetegség-mentes életvitel kialakításában |
Az alsó tagozatos gyermekek nevelésének célja:
- a gyerekek legyenek tisztában a biztonság fogalmával és kérdéskörével,
- ismerjék fel idejében a veszélyforrásokat,
- ne bízzanak meg az idegen emberekben,
- ismerkedjenek meg a szenvedélybetegségek körébe tartozó szerek károsító hatásaival,
- törekedjenek értéktárgyaik megóvására,
- fel tudják mérni, hogy milyen szülői elvárásoknak kell megfelelniük (tanulás, szorgalom,
- ismerkedjenek meg a különböző szabályokkal, magatartási formákkal,
- szembesüljenek a média pozitív és negatív személyiségformáló hatásaival.
A felső tagozatos diákok oktatásának célja:
- a tanulók pozitív énképének, önértékelésének fejlesztése,
- az alapvető emberi jogok, a gyermeki jogok gyakorlásának ismerete,
- az áldozattá válás elkerülésével kapcsolatos trükkök és tanácsok közvetítése, azok a személyiségbe történő beépítése,
- a “diákcsíny” és a bűncselekmény között lévő határ bemutatása, büntetőjogi alapismeretek elsajátítása,
- a felnövekvő nemzedék egészségének megóvása, a szenvedélybetegségek kialakulásának megakadályozása, a kábítószer-fogyasztás visszaszorítása, a különböző drogok szervezetre gyakorolt káros hatásainak ismerete,
- a káros szenvedélyek visszautasítására történő “nemet mondás” képességének kialakítása,
- az AIDS betegség terjedésének felvilágosítással történő visszaszorítása, a védekezés módjainak ismerete,
- szituációs játékokon keresztül a megismert tananyag bevésése, a feszültségek csökkentése, a problémás helyzetek és élethelyzet megoldása, a helyes viselkedési attitűdök kialakítása.
Tematika a középiskolák számára:
A programban a középiskolák 9. és 10 évfolyamai vesznek részt, melynek tervezett tematikája a következő:
- a fiatalkorú bűnözés jellemzői,
- a szenvedélybetegségek megjelenési formái, függőség kialakító hatásuk,
- a kábítószer-fogyasztás a fiatalok körében,
- a drogozás függőségkialakító hatása, gyógykezelése, intézményhálózata
- a kábítószer-fogyasztás büntetőjogi következményei,
- • a helyes életvitel kialakítás szempontjai,
- a családon belüli erőszak,
- a média személyiségformáló szerepe, károsító hatásai,
- alternatívák a szabadidő helyes eltöltésére.
- Filmklub létesítése, ahol egyes videó-filmek szervesen kapcsolódnak a felkészítés témaköreihez. A vetítése kapcsán beszélgetésekre, vitára kerülhetne sor a fiatalokkal, a pedagógusokkal és a szüleikkel.
- Az AIDS betegség tünettana, a biztonságos szexuális élet védekező mechanizmusai.
Forrás:http://www.borsod-ped.sulinet.hu/aktualis/index.html
|