Holográfia
2004.12.04. 14:54
Gábor Dénesről és a holográfiáról
1947-ben "véletlenül" fedezte fel és írta le a hologram, azaz a "teljes üzenet" elméleti lehetőségét, miközben az elektronmikroszkóp felbontásának növelésén dolgozott. Az első hologram elkészültére 1964-ig kellett várni, mert a lézer megjelenéséig nem állt rendelkezésre koherens fényforrás az eljáráshoz. Gábor akinek nevéhez több más jelentős találmány is fűződik 1971-ben fizikai Nobel-díjat kapott a holográfia felfedezéséért, amely azóta az élet számos területén használatos, a nyomdaipartól a vadászrepülőgépekig.
Mint minden igazán nagy tudós, a budapesti születésű Gábor Dénes (1900 - 1979) is szerencsés "véletleneknek" tulajdonította legjelentősebb felfedezéseit. Diákéveit Berlinben töltötte (többek között Einstein és Planck tanítványaként) doktori értekezését a katódsugárcsőről írta. Első munkahelyén, a Siemensnél a kadmiummal való sikertelen kísérletezés melléktermékeként kifejlesztette a higanygőzlámpát, amely ma is a legelterjedtebb közterületi világítási technológia. Hitler hatalomra jutása után visszatért Magyarországra, ahonnan rövid idő elteltével Angliába emigrált.
Tiszta technológiák, ésszerű fogyasztás
Több évtizedes zavartalan kutatómunka során továbbfejlesztette az elemi részecskék megfigyelésére szolgáló Wilson-ködkamrát, épített holografikus mikroszkópot és analóg számítógépet, de az ő nevéhez fűződik a lapos színes képcső és a plazmalámpa konstrukciója is. Nyugalomba vonulása után alapító tagja lett a neves kutatókat tömörítő Római Klubnak, amely a tudósok felelősségét hirdeti, és már a hatvanas években figyelmeztetett: "Csak tiszta technológiákkal és ésszerű fogyasztással őrizhető meg a civilizáció". Gábor Dénes a Nobel-díj mellett a Brit Birodalom Rendjének parancsnoki fokozatát is elnyerte, és élete végén így fogalmazott: "Ama néhány szerencsés fizikus egyike vagyok, aki megérte, hogy elgondolása a fizika komoly fejezetévé nőtte ki magát."
A holográfia elmélete 1947-től 1960-ig csak papíron létezett, a koherens (azonos hullámhosszú és amplitúdójú, szinkronban rezgő fényhullámokból álló) lézer megjelenése után négy évvel azonban két amerikai kutató, Emmett Leith és Juris Upatnieks a michigani egyetemen kísérletezni kezdtek vele, méghozzá sikeresen: az első háromdimenziós hologram egy játékvonatról és egy játékmadárról készült, de ekkor még lézerfényre volt szükség a kép megtekintéséhez is. A hologram a szovjet kutatók érdeklődését is felkeltette: a leningrádi optikai intézet kutatója, Jurij Gyenyiszjuk az 1908-ban fizikai Nobel-díjjal kitüntetett Gabriel Lippmann színes fényképezési eljárásával kombinálta a holográfiát: az eredmény olyan hologram lett, amely már egyszerű villanyfénnyel megvilágítva is látható.
A holográfusok vakuja
A holográfia hőskorában hosszú, sok másodperces expozíciós időre volt szükség a leképezéshez, és a legcsekélyebb bemozdulás is tönkretette a képet, ezért több tonnás, vibrációmentes asztalokat használtak az eljáráshoz. 1960-ban egy amerikai repülőgépgyár, a Hughes Aircraft kutatói kifejlesztették a pulzáló rubinlézert, amely néhány nanoszekundum alatt egy nagyon erős fénynyalábot bocsát ki néhány év múlva ez lett a holográfusok "vakuja", amely lehetővé teszi hogy nagy sebességű tárgyakról vagy élőlényekről is készüljön hologram. Munkába kezdtek, és hírességek egész sorát örökítették meg három dimenzióban a portré-holográfusok: az egyik leghíresebb hologram éppen Gábor Dénesről készült, amint az íróasztalánál ül a Nobel-díj átvétele után.
A lézersugarat optikailag kettéválasztva a referenciasugarat és a felvétel tárgyára irányuló sugarat kapjuk. A referenciasugár a holografikus filmet világítja meg, miközben a másik sugár a felvétel tárgyáról visszaverődve olyan interferenciamintát hoz létre a holografikus filmen, amely rögzül a fényérzékeny emulzión. Mivel ez az interferenciaminta minden információt tartalmaz a tárgy helyéről, helyzetéről, nagyságáról, formájáról és textúrájáról, előhívása után a filmet a referenciasugárral azonos szögből megvilágítva láthatóvá válik az eredeti tárgy háromdimenziós képe.
Szivárványszín és térhatás
Az első futószalagon gyártott hologramot az 1967-es World Book Encyclopedia Science Yearbook természettudományos enciklopédia tartalmazta, amelyben egy sakktábla 4x3 hüvelykes (10,16 x 7,62 cm-es) hologramja illusztrálta a frissen bekerült "hologram" címszót. 1968-ban a Polaroid Research Laboratories kutatói holografikus televízió kifejlesztésébe fogtak, és bár erőfeszítéseiket nem koronázta siker, felfedeztek egy új módszert, a fehér fénnyel hátulról megvilágított "transzmissziós" hologramot, amely a szivárvány összes színében játszó térhatású képet generál. Hatására számos művész kísérletezni kezdett az új technológiával, és egyszerűbbé vált a hologram sokszorosítása is: manapság már tetszőleges számú másolat készíthető egy eredetiről néhány centes költséggel, ami a nehezen hamisítható hologramok elterjedéséhez vezetett a nyomda- és reklámiparban. 1972-ben Lloyd Cross előállította az első holografikus mozgóképet: egy forgó tárgyról pulzáló lézerrel készült felvételsorozat holografikus sztereogramot eredményez, amely nem összetévesztendő a "térhatású" mozikban vetített sztereografikus mozgóképpel, amely nem hologram, "csupán" attól térhatású, hogy a jeleneteket két, egymástól szemtávolságban elhelyezett kamera veszi, a vetítőben pedig egy speciális szemüveg a másodperc tört része alatt felváltva takarja le az egyik, illetve a másik szemet. 1976-ban New York-ban megnyílt a Holográfiai Múzeum, amelyben külön termet (Hol-o-fame) szenteltek a híres New York-iak hologram-portréinak.
A hologram népszerűsítésében élen járó, 11 milliós példányszámú National Geographic magazin 1984 márciusi és 1985 novemberi számának címlapján is szerepel egy-egy hologram, majd az 1988 decemberi kiadás teljes első és hátsó borítóját hologram fedi: a címlapon a Föld háromdimenziós képe látható, a lapot forgatva a bolygó felrobban. A fotós három hónapig dolgozott egy zöld pulzáló lézerrel megvilágított, majd pisztolygolyóval szétlőtt kristálygömb holografikus felvételén, amelyet egy Santa Clara-i laboratórium számítógép vezérlésű berendezése készített. Az elmúlt tíz év során a hologram tömegtermékké vált, és az élet számos területén használatos. A Mai Manó Galéria Gábor Dénes emlékére rendezett hologram-kiállításának megnyitóján dr. Hans I. Bjelkhagen neves brit holográfus a módszer fejlettségét mégis a hangrögzítés hőskorához, Edison viaszhengeréhez hasonlította. Prognózisa szerint a következő tíz-tizenöt év során áttörés várható a holográfia területén: ha a számítógépek adattárolási kapacitása és a távközlési hálózatok sávszélessége eléri azt a küszöböt, amely már elegendő a hologram előállításához szükséges óriási mennyiségű adat rögzítésére és továbbítására, a módszer a térhatású televízió és a háromdimenziós INTERNET, a "mátrix" kifejlődéséhez vezethet.
A lézerek alkalmazásának egyik legizgalmasabb, leglátványosabb területe a holográfia. A pénzek hologram csíkjaitól és más holografikus védjegyektől a művészi hologram kiállításokon át a tudományos alkalmazásokig sok helyen találkozhatunk vele. Az emberek többségének nagy élményt jelent, hogy a fény valami megfoghatatlan test térbeli képét rajzolja a szemük elé.
Mi a különbség a hologram és a fénykép között?
A holográfia olyan képrögzítő eljárás, amellyel a tárgyról tökéletes térhatású, vagyis háromdimenziós kép hozható létre. A hagyományos fényképezés során a tárgy képét lencserendszerrel képezzük le a film síkjára, és így a filmen a tárgyról kiinduló fény intenzitásának megfelelően az egyes pontokban feketedés jön létre. Ennek az eljárásnak a során azonban - mivel a feketedés mértéke csak a fény erősségétől (vagyis amplitúdójától) függ, és független a fényhullám másik jellemzőjétől, a fázistól -, minden információ, amit a fázis hordoz (s ami a hullám rezgésállapotára jellemző), elvész. A tárgynak minden egyes pontja ugyanabba a síkba képződik le, a kép kétdimenziós lesz. A holográfia lényege éppen ennek a hiányosságnak a kiküszöbölése: a hologramon - voltaképpen egy sík lemezen - az intenzitás mellett a hullám fázisát is sikerül rögzíteni, így lehetségessé válik a teljes információ felvétele és tárolása. (Innen ered a holográfia elnevezés is: görögül a "holosz" teljest, a "grapho" pedig írást jelent.)
Az eljárás ötletét Gábor Dénes magyar származású tudós vetette fel és dolgozta ki 1947-ben. Bár az elmélet jó volt, az els ő hologram elkészítésére csak 1961-ben kerülhetett sor, mert addig - a lézer megjelenéséig - nem állt rendelkezésre olyan fényforrás, amely az interferencia előállításához szükséges koherenciát biztosítani tudta volna. Gábor Dénes munkáját 1971-ben Nobel-díjjal ismerték el.
Ha megvilágítunk egy tárgyat, akkor a Huygens-elv szerint annak minden egyes pontja másodlagos hullámforrássá válik, elemi gömbhullámok indulnak ki belőle. A tárgytól elég kis távolságban ugyanabban az időpillanatban az egyes elemi hullámok hullámfrontjai az őket létrehozó másodlagos forrásoktól azonos távolságra helyezkednek el, vagyis az összes elemi hullámot beburkoló eredő hullámfront a tárgy alakjáról hordoz információt, ahhoz hasonló.
Ha a tárgy felületén kisebb egyenetlenségek vannak, akkor a tárgytól nagyobb távolságban - egyszerű geometriai okok miatt - a hullámfront valamelyest kisimul és kisebb szeletei már síkhullámnak tekinthetők. Ez a változás azonban csak a burkoló hullámfront alakját érinti, nem jelent információveszteséget, a hullámfront továbbra is arra és csakis arra a tárgyra lesz jellemző, amelyről a fény kiindult. Ez a hullám tulajdonképpen a forrásától függetlenül halad tovább. Ha valamilyen ok miatt már nincs "mögötte" a tárgy, de a hullám a szemünkbe jut, ott a kép akkor is létrejön, látjuk a tárgyat. (Persze a fénysebesség nagysága miatt csak igen szoros időtartamon belül.) A holográfia lényege éppen ebben rejlik. Ha egy eljárással sikerül a tárgyról kiinduló hullámot egy adott helyen rögzíteni, és később "újraéleszteni", a hullám ugyanúgy halad tovább, mint azelőtt, és ugyanolyan érzetet is kelt.
|